Erkek yoğun bir iş kolu olarak görülen akaryakıt sektöründe, bayi ve saha personelinden yönetim katına kadar her kademede kadınlar da görev alıyor. Akaryakıt sektörünün yerli oyuncularından Alpet’in CFO’su Emel Sayınataç, “Erkek yoğun sektör anlayışı ortadan kalkıyor. Biz de şirket olarak bunu destekliyoruz” dedi.
Sayınataç, 8 Mart Dünya Kadınlar Günü vesilesiyle kendisine sorulan soruları şöyle yanıtladı:
Bir şirkette CFO olmak nasıl bir deneyim?
Sağduyu ile şirket yönetme dönemi bitti. Rakamlara bakarak, akılcı çözümlerle işletme yönetme dönemindeyiz. O yüzden de bugün artık CFO’lar şirketlerin tüm karar mekanizmalarının, yani icranın tam da içinde yer alıyor. Çünkü CFO’lar ve onlara bağlı ekipler yöneticilere ışık tutacak raporlar ve analizler ortaya koyuyor.
Bu rapor ve analizlerin özelliği nedir?
Bir kere CFO’lar şirketi daha tepeden görüyor. Sadece satın almayı, satışı ya da pazarlamayı değil, şirketi tüm yönleriyle, 360 derece görebiliyor. İşletmenin karnesi de bilançosu ve gelir tablosu oluyor. Bir karar almadan önce mali tablolara yansımalarını kestirip ona göre karar almak gerekiyor. Bu yüzden CFO’lar herhangi bir ticari operasyonun rakamlara nasıl yansıyacağını da tahmin ediyor.
Bu yılı ve sonrasını nasıl görüyorsunuz?
2019 ve sonrası için bayi sayısını arttırma, satış miktarını ve ciroyu yükseltme, amortisman, faiz ve vergi öncesi gelirleri (EBITDA) arttırma, finansal giderleri azaltmak gibi yüksek hedefler koyduk. Beklentimizi, ekonomik anlamda da sektörel anlamda da işlerin yoluna gireceği yaklaşımıyla ortaya koyduk.
Sektörde akaryakıt dışı satışlar giderek öne mi çıkıyor?
Evet. Bundan sonra akaryakıt dışı satışlar çok önemli. Çünkü bir istasyonda, akaryakıt olarak belli başlı bir kaç ürünü satıyorsunuz. Oysa günümüz dünyasında insanlar alıveriş deneyimi istiyor. Bir araç sürücüsü olarak farklı istasyonlarda aynı şeyleri görmüyorum, aynı hisleri yaşamıyorum. İstasyon marketlerinde kasadaki kişinin davranışı, pompadaki kişinin yaklaşımı, marketin içi, ürünler, kişiler, benim için bir deneyim. Hatta bunun için fazla ödemeyi bile göze alabiliyorum.
Demek sizce güler yüz bu kadar etkili öyle mi?
İnsanın kendisini iyi hissetmesi ve kendisine değer verildiğini hissetmesi çok önemli. Ödeme için kartınızı verdikten sonra karşınızdaki personelin ‘al kartını’ demesi başka, ‘hanımefendi, beyefendi, buyrun’ demesi başka. Kendinizi değerli hissettiren şeyler bunlar. Tarz, yaklaşım ve davranışın müşteride yol açtığı değer çok önemli. Bu yüzden akaryakıt dışı satışlar da çok önemli. Sizi değerli hissettiren bir markete ya da istasyona girdiğinizde müşteri olarak yarattığınız katkı da değişiyor. İstasyonla müşteri arasında bir bağ kuruluyor. Belki 10 yıl önce bu yoktu.
Tekrar ADS tarafına dönersek, buradaki trendlerden ve yaklaşımlardan söz eder misiniz?
Perakende de, satışta mindshare ve heartshare kavramları çok önemli. Birincisi müşterinin aklına hitap etmeyi, diğeri kalbini kazanmayı ifade ediyor. Akaryakıt dağıtım markaları da artık tüketicinin kalbine hitap etmeye çalışıyor. Şimdi akaryakıt dışı satışlar (ADS) tarafında çok geniş bir hareket alanı var. Marketçilik, temiz tuvalet, müşteriye kendini iyi hissettirebilecek ne varsa, hepsi bunun içinde. O yüzden ADS’ye yönlenmek gerekiyor. Alpet de geleceği akaryakıt dışı satışlarda gördüğü için bu yaklaşımla hareket ediyor. 2018’in son çeyreğinde bir ADS ekibi oluşturup ayrı bir yapı kurduk. Bu ekip hızla çalışmalara başladı. Yani oraya çok büyük yatırım yapıyoruz.
Sektörde kadın yönetici ve/veya personelin özel bir etkisi var mı?
Aslına bakarsanız yakıt almak tek başına angarya bir iştir. Çünkü hep yoldasınız ve bir yere ulaşmaya çalışıyorsunuz. Sürüş esnasında yakıtınız azalıyor ve bir anda gösterge panonuzdaki ışık yanıyor. Vakit kaybedeceğim diye bakarsanız, yakıt almak angarya gibi görülür. Ama istasyona varınca, bir de kahve alır, tuvalete girer, nefes alırsınız. Karşınıza çıkan çalışanlar da ruhunuzu okşayan, güler yüzlü insanlarsa daha ne istersiniz?
Alpet kadınları yönetici olmaya yönlendiriyor mu?
Özel bir sosyal sorumluluk çalışması olarak markalaştırmadık ama kadınlar her zaman teşvik ediliyor. Kadın yapamaz, kadın gezemez gibi bir önyargımız yok. Onlara fırsat eşitliğini sunuyoruz. Kadın saha müdürlerimiz, kadın çalışanı bulunan, yönetenin kadın olduğu istasyonlarımız var. Genel merkezde de kadın çalışan sayımız çok fazla. Zaten Altınbaş Grubu’nun genelinde de bu konuya çok önem veriliyor. Erkek yoğun sektör anlayışı da ortadan kalkıyor. Biz de şirket olarak bunu destekliyoruz.