Petrol Ürünleri İşverenler Sendikası (PÜİS) Başkanı İmran Okumuş, 22 Nisan 2015’ten bu yana akaryakıt sektöründe çözülmesi gereken sorunların hala çözüm aradığını belirtti. Okumuş, “sektör bölünmüş olarak yola devam ederse 10 yıl sonra yine aynı sorunları konuşuruz” dedi. PÜİS Başkanı İmran Okumuş, özellikle elektronik satışlarda dağıtım şirketinin elini taşın altına koyması gerektiğini vurgulayarak şunları ekledi: “5015 sayılı kanun ile ilgili değişikliğe ihtiyaç var. Akaryakıt bayilerinin üzerindeki mali sorumlulukların çözümünü dağıtıcı ve bayi sorumlusu birlikte çözmelidir. Çünkü kar marjı denilen şeyler artık bitti. Her gün yüzlercesi istifa ediyor. Korkuyorum akaryakıt kara borsası oluşacak. Çözüm bu salonda. Çok önemli bir katılımcı var. Sektörün kendi içinde kararlar alması ve kamuya öyle gitmesi lazım. Bu böyle olmazsa sektörün geleceği olmayacak. TÜPRAŞ çıkış fiyatlarının altında akaryakıt satıyoruz. 4 bin litrenin altında akaryakıt satan bayi sayısı 800’dür. Bu noktada şeffaflığa gereksinim var. Biz PUİS olarak adalet, şeffaflık, mali disiplin bu üç ilkeden vazgeçmeyeceğiz”.
SEKTÖR OLARAK YERLERDE SÜRÜNÜYORUZ
Türkiye Akaryakıt Bayileri Petrol Ve Gaz Şirketleri İşveren SendikasıFormun Üstü (TABGİS) Başkanı Ferruh Temel Zülfikar, toplantılarda sorunlar yerine artık çözümlerden bahsedilmesi gerektiğini belirterek, Beş ana çerçevede çözüm önerilerini sunan Zülfikar, “İstasyon başı satış oranlarına bakınca sektör olarak yerlerde sürünüyoruz” dedi. Zülfikar, çözüm önerilerinin başında dağıtıcı ve bayi marjlarının enflasyona göre belirlenmesi vurgulayarak şunları ekledi: “Akaryakıt istasyonlarının giderlerinin yüksekliği, dağıtıcı ve bayi paylarımız, İngiltere, İtalya, Fransa ve Almanya ile uyumlu olması gözetilirken; maliyetlerimizin ve ekonomik koşullarımız bu ülkeden çok farklıdır. Size sayılarla bilgi vereyim. Türkiye -AB ülkeleri arasında benzin bayi kar marjı vergili 4.57 TL/lt iken vergisiz 6.26 TL/lt’dir. Dolayısıyla bu kar marjlarıyla akaryakıt istasyonlarının ayakta durması çok zor. Ayrıca bayilerde finansal promosyonlar ve sadakat kartı uygulamaları kaldırılmalıdır”.
Akaryakıt istasyonlarının en yüksek maliyetinin kredi kartı ile yapılan satışlar olduğunu da vurgulayan Zülfikar, satışların yüzde 60’ının kredi kartıyla yapıldığını ve kredi kartıyla yapılan satışların son bir yılda genel satışlar üzerindeki artışı %59 oranında olduğunu iletti. Ayrıca bu satışların geneli %60 oranında yapıldığını da sözlerine ekledi.
ENFLASYON ORANLARI AYARLANMALI
Türkiye genelinde akaryakıt satış ortalamasının günde 6.776 litre olduğunu ileten Zülfikar, “Çözümler arasında nakliye ücretleri bayi marjının dışında belirlenmelidir. Nakliye ücretlerinin güncellenmesi, kilometre ve referans aralıklarına göre yeniden gözden geçirilmelidir. Dağıtıcı ve bayi marjı enflasyon oranlarında güncellenmelidir. Elektronik satışlar yeniden düzenlenmeli ve şeffaflık ilkesine uyulmalı” diye ekledi.
“STOKLAR 10 GÜNDE KALMALI”
Akaryakıt sektörünün sabır dönemi içerisinde olduğunu belirten Akaryakıt Ana Dağıtım Şirketleri Derneği (ADER) Başkan Yardımcısı Cemil Direkci; “Sektörde kar marjı her açıdan erimiş durumda” yorumunu yaptı. ADER Başkan Yardımcısı Cemil Direkci, kar marjlarının en önemli nedenlerinin başında enflasyon ve döviz kurlarının geldiğini iletti. Direkci, “Ulusal stok konusunda 20 günlük ulusal stok yükümlülüğü 10 güne indiğinden sektör bir nevi nefes aldı. Bu sürecin önümüzdeki yıllarda da 10 günde kalmasını istiyoruz. 1.1 milyar dolar sektörel stok yükü getirmek çok adil olmayacaktır ”diye konuştu. Petrol Sanayi Derneği (PETDER) Başkanı Selim Şiper ise, sektörde ciddi anlamda bir kusursuz fırtınanın estiğini belirterek, “Bu fırtınadan ancak birlik ve bütünlük içinde ya beraber batacağız ya beraber çıkacağız” dedi. Türkiye’de fiziki ürün kaçakçılığının kalmadığını ileten PETDER Başkanı Şiper, otomasyon ve benzeri tedbirlerle bu sorunun hemen hemen ortadan kalktığını iletti.